lørdag den 11. september 2021

Knarbjerg Banen bygges om - igen...

 

Kort fortalt så bliver Knarbjerg Banen væsentligt mindre i løbet af den kommende vinter.
Det har været utroligt sjovt og spændende at bygge banen, og få den til at fungere men iden form, den har nu men, jeg må erkende at, banen simpelthen er for stor og at de mål, jeg havde sat mig for, hvor lang tid det må tage at sætte banen op og tage den ned igen, aldrig vil blive nået.
Noget andet er at, banen jo skal sættes op i fuldt omfang for at fungere og, da den fylder halvdelen af huset, kan den kun stå fremme i meget kort tid før, den må tages ned igen.
Så jeg har et stort modelbaneanlæg men, har begrænset glæde af det fordi, det er pakket ned det meste af tiden.
Det vil jeg gerne lave om på.

Selve Knarbjerg Station og havn, som jo er den vigtigste del af Knarbjerg Banen, da det er her den sjove rangering foregår, forbliver stort set uændret. Denne del af banen er sat permanent op i et lille rum på 3,95 x 2,8 meter, der samtidig fungerer som kontor.
Resten af banen har indtil nu bestået af 16 sektioner, som sættes op i dagligstuen ved siden af og, det er denne del, som nedlægges.

Fremover vil banen kun være i det lille rum med selve Knarbjerg Station som det centrale midtpunkt.
Til at forsyne stationen med tog, bygges der bagved den nuværende havn en meget kompakt opstillingsbanegård, der kan forsyne stationen med tog fra henholdsvis statsbanen og privatbanen.

De løse sektioner slipper jeg ikke helt for. Da rummet også skal fungere som kontor, vil der stadig være 2 til 3 løse sektioner, som skal monteres for at banen kan køre i fuldt omfang. Men der er ”kun” tale om landskabs sektioner uden industri- eller opstillingsspor og, de vil kunne konstrueres således at, de er til at ”klikke” på den permanente del og vil med det samme være forbundet elektrisk. På den måde vil banen kunne gøres fuldt funktionsdygtig på nogle få minutter, hvor det i dag tager adskillige timer.

Opstillingsbanegården, som er illustreret på tegningen, vil kunne rumme de samme tog, som kører på den store bane i dag, og dermed skulle jeg være i stand til at genbruge hele det set up, der er udviklet til at styre godsvognenes løb på den store bane.

Jeg glæder mig meget til at komme i gang med ombygningen, og vil naturligvis løbene beskrive fremskridtene her ;o)

 

2 kommentarer:

  1. Den seneste sporplan er da til, at få sved på panden af 😅 Er det Anyrail du anvendt til tegningen ?
    Dine ideer omkring godsvognsdrift kan jeg godt lide.
    Jeg går ud fra, at du kender den `godsvognsgenerator` Mogens Duus har lavet ?

    SvarSlet
  2. Selv frygter jeg nu mere at blive rundtosset af den nye sporplan :)
    Planen er ganske rigtigt tegnet i Anyrail, som jeg synes er et fint og overskueligt program at bruge.

    Og ja, jeg kender godt Mogens Duus' fremragende godsvognsgenerator.
    Når jeg har valgt at gøre det på den måde, jeg gør, skyldes det at, jeg er en doven hund, der helst ikke vil lave mere administrativt arbejde end højest nødvendigt ;)

    Det ville helt klart være meget tættere på forbilledet, hvis jeg hver gang, jeg står med en ny fragt, går ud og finder en tom vogn, der så indsættes i et tog, som kører den til afsenderen og, når vogne er læsset, indsættes den i et nyt tog med kurs mod modtageren. Præcis som det er meningen med godsvognsgeneratoren. Og dette var også i mange år, måden jeg styrede godsvognene på.
    Men denne model kræver en del administrativt arbejde mellem hvert eneste køredøgn med at generere et antal fragtsedler, lokalisere tomme vogne og sætte fragtsedlerne ud osv osv.
    Alt dette arbejde har ingen betydning for dem, der kommer og deltager i selve køreplanskørslen. Derfor ville jeg gerne skære det væk, da der i forvejen er en del arbejde med at gøre banen klar til kørsel.
    Derfor har jeg valgt at lade fragtsedlerne udgøre et fast "rul" over 12 køredøgn hvilket giver følgende fordele:
    - Når først det er lavet, passer det sig selv.
    - Der kan være to døgns godstog på opstillingen
    - Altså skal der kun vendes fragtsedler hvert andet døgn
    - Tog, som kører ud på opstillingen er automatisk korrekt oprangeret og klar til at kører ind på banen igen, så snart lokomotivet er kommet i den anden ende og fragtsedlerne er vendt.

    Det vil tage ca 1 år at gennemføre alle 12 køredøgn, så der vil gå rigtig lang tid før, man begynder at genkende vognløbene, hvis man ikke ændrer på noget.
    Men jeg har kun mellem 60 og 80 procent af fragtsedlerne ude på banen ad gangen. Så antallet af vogne, som er i drift variere hele tiden og, nogle fragter tages ud og andre sættes ind en gang imellem, så i realiteten vil to døgn aldrig blive helt ens.
    Og legen med at spotte de forskellige vogne og håndtere dem rigtigt er, efter min bedste overbevisning, stadig den samme :)

    SvarSlet