mandag den 18. maj 2026

Ny lastbil på Knarbjerg Havn

Når man ser de sidste par opslag her på siden, kunne man næsten få den tanke at, den lille bane er ved at skifte til en nyere epoke men, så galt er det nu ikke kommet.
 

Ancotrans lastbil på havnen i Knarbjerg

Men den 1. maj i år var det præcis 40 år siden, jeg gik ind ad døren til "Anders Nielsen & Co" på Dampfærgevej i Københavns Frihavn for at starte som kontorelev.
Selvom min tid i firmaet kun varede et par år, så har de grønne og gule lastbiler fra ANCOTRANS efterfølgende altid haft en speciel plads i mit hjerte og i flere år, har jeg været på udkig efter en model, som passer til modelbanen.
Desværre er der næppe udsigt til en model af en Ancotrans Volvo F12 fra midten af 80'erne i skala 1/87 (med mindre jeg selv laver den - hvilket ikke kommer til at ske), så jeg må nøjes med en mere moderne bil, som her ses i aktion på havnen i Knarbjerg for at markere "jubilæet".
Om lastbilen så finder en mere permanent plads på anlægget, er nok mere tvivlsomt, da den, trods alt, er lidt for moderne😄


 

mandag den 6. april 2026

TMZ 109 fra Dekas

Hvis jeg skulle starte helt forfra med modeltog, er det ikke 100% sikkert, jeg ville bygge en dansk modeljernbane. I en del år har jeg nemlig haft en svaghed for de svenske jernbanevirksomheder, som benytter sig af "Gameldanskere" i trafikken.

 

TÅGAB TMZ 109 fra Dekas

Specielt et selskab, står mit hjerte nært, nemlig "Tågåkeriet i Bergslagen AB" eller bare "TÅGAB" og derfor har det været naturligt for mig at anskaffe et eksemplar af Dekas TMZ 109.
Hvis man vil se virkelighedens TMZ 109, kan den ses på YouTube her

Som altid fra Dekas, er der tale om en vanvittig flot model med sublime køreegenskaber.
Modellen er teknisk identisk med de danske MZ II fra Mck, som jeg tidligere har beskrevet her.
Så her skal ikke følge en fuld anmeldelse, men blot et par betragtninger sammen med en række billeder.

 

 Modellen er smækfyldt med detaljer men, ligesom på den danske MZ fra Mck, så er der et par ting, som man kan undre sig over.
 

Når man betragter alle de super fine detaljer, som er meget filigran udført, så virker hornene på taget helt forkerte med det manglende hul i tragten i den tydelige støbelinje.
Desuden er der på denne MZ et gult blink på taget i den ene ende men, hvorfor ikke i begge ender, som på virkelighedens maskine? (Se et videoen, der er linket til ovenfor)
Blinkene bruges i forbindelse med rangering i virkelighedens verden men, på modellen er det tilsyneladende en attrap, som ikke kan blinke. Dét skuffer mig lidt.😒
 

 
Men bortset fra det, så er der endnu en gang tale om et pragteksemplar af et lokomotiv fra Dekas👍😊







mandag den 9. februar 2026

Nyt køretøj på banen

 Banetjenesten i Knarbjerg har fået sig et nyt køretøj til vedligeholdelse af strækningen.
 


Køretøjet har tysk forbillede og, det har vidst aldrig kørt i Danmark på den tid hvor, Knarbjerg Banen er sat.

Modellen er rigtig fint udført og er både udstyret med lyd og kondensator, så den kører ganske glimrende.

Der er tale om denne model fra firmaet Rivarossi, som jeg har forsøgt at "fordanske" en lille smule ved at male kranen og fjerne diverse tekster fra siderne og derefter tilføre lidt patina😊