Knarbjerg Banen er en modeljernbane i to etager bygget i et rum på 2,7 x 3,9 meter.
Skinnerne er Peco Streamline code 75 og, togene køres med styresystem fra Lenz
Leg skal helst være sjovt, men må også gerne være udfordrende, uden man af den grund risikerer at få stress.

Køreplanskørsel hvor togene har nogle konkrete opgaver at løse undervejs indfrier fint disse mål på en underholdende måde.
Knarbjerg Banen er en DSB sidebane, som udgår fra købstaden "Svandborg" hvorfra, der er forbindelse til resten af det danske jernbanenet.
Svandborg ligger "et sted i Danmark", som ikke er nærmere defineret.
Herfra løber banen til Knarbjerg, som er en mellemstor provinsby i bunden af en heller ikke nærmere defineret fjord med gode naturlige forhold for skibstrafikken.
Strækningen mellem de to byer er relativt kort med en mellemstationerne - "Bjaldsbæk" og "Skovsør" samt et par mindre trinbrætter, men ingen af trinbrætterne er konkretiseret, og det er i bund og grund heller ikke så vigtigt ...
I Knarbjerg møder statsbanen privatbanen, der løber mellem Købstaden Mørkøbing og den mindre fiskerby Grinddal med Knarbjerg som omdrejningspunkt. Lidt ligesom Stubbekøbing - Nykøbing - Nysted Jernbane en gang kørte gennem Nykøbing Falster
![]() |
Knarbjerg Banen november 2024 |
Aktuelle sporplaner for den bane i 2 etager, som er under opbygning i 2022/23:
(De gule spor markerer forbindelsen mellem de to etager)
Øverste etage med Knarbjerg Station og Havn
Ny og revideret plan for øverste etage pr sep 2024
Den tidligere ide med en jernbanefærge til øen Gribsholm er droppet
Den tidligere ide med en jernbanefærge til øen Gribsholm er droppet
![]() |
Øverste etage |
Skjult strækning med fald på 3%
![]() |
Den skjulte forbindelse mellem de 2 etager |
![]() |
Her kan man se den skjulte forbindelse langs med bagvæggen på den nederste etage |
Nederste etage med mellemstationerne "Bjaldsbæk" og "Skovsør"
Nederste etage: Opstillingsbanegården "Svandborg"
![]() |
Opstillingsbanegården består af 7 spor. I flere af sporene vil der kunne holde 2 tog |
Og sådan ser strækningen ud, hvis man folder den ud til en linje:
![]() |
Strækningsoversigt 2024 |
Lidt fakta om historie og fremtid
- Regelmæssig drift bliver forhåbentligt aktuelt i løbet af 2025
(anlægget blev klar til drift i foråret 2024 men, jeg mangler lige at få køreplan mm på plads) - Det er målet at få lavet en fleksibel køreplan, som kan underholde fra 2 til 4 personer
- Hver lokomotivfører kører kun ét tog af gangen
- Al sporskifte omstilling og af/tilkobling af vogne foregår manuelt bortset fra opstillingsbanegården, som ligger delvist skjult
- Planlægningen af den første bane, begyndte i 2006 og modulerne blev samlet i sommeren 2007
- Første gang der blev kørt efter køreplan var den 29. november 2007. Frem til nedlæggelsen af den oprindelige bane i oktober 2015, blev der afholdt ca 50 køreaftner.
- På grund af flytning ophørte driften i oktober 2015 og, det var planen at køre igen fra efteråret 2017 men, forskellige bump på vejen har udsat indvielsen af ny bane flere gange
Sporplan for den nu nedlagte bane:
"Mørkøbing"/"Mørke" er fælles opstillingsbanegård for både statsbanen og privatbanen.
Knarbjerg's "hovedbanegård" hedder Knarbjerg Vest og ligger i den vestlige del af byen lidt uden for centrum. Herfra løber banen ned til Havnen, hvor banens største godskunder holder til. Det er dem, der er banens eksistensgrundlag, sammen med stykgodstrafikken, som ekspederes fra "Vest".
Oprindelig var der, mellem "Knarbjerg vest" og "Havnen", en "By Station" men, den er forsvundet i forbindelse med ombygningen af banen og kun navnet "Knarbjerg Vest" er bevaret, som en reminiscens fra fortiden.
På statsbanen findes også stationen "Bjaldsbæk", som bliver en tillempet model af Hareskoven Station på Slangerupbanen.
På privatbanen er der en mellemstation "Skovsør" som huser banens største enkeltindustri "Ghünters Industrier", som er en træ- og kemikalievirksomhed i stil med Junckers Fabrikker i Køge
![]() | |
Her er banen opsat i stuen. Banen nåede at blive klar til kørsel efter køreplan men, på grund af Coronaen nåede vi aldrig at få gang i en regelmæssig drift |
Ingen kommentarer:
Send en kommentar