onsdag den 8. februar 2023

Piko hæver med deres nye My barren, og sætter ny standard for lyd til danske lokomotiver (Opdateret 14.02.23)

Så kom den nye DSB My 1147 fra Piko til maskindepotet i Knarbjerg - og hvilken maskine...

 


Der har allerede været vist en hel del billeder på nettet, som viser hvor flot en model, Piko er kommet ud med, så jeg vil ikke bringe helt så mange billeder, som jeg plejer ved anmeldelser af trækkraft.

Lad det være sagt straks - jeg er temmelig imponeret over lokomotivet og ikke mindst lyden, som er noget, jeg aldrig har hørt før.
Det har altid irriteret mig at, lyden i dekoderne har været bundet op på, hvilket køretrin håndregulatoren stod på, så motoren kører med høje omdrejninger hele tiden, når lokomotivet er i bevægelse. Virkelighedens lokomotiver, lader jo kun motoren arbejde, når det er nødvendigt, og ellers kører den i tomgang eller ved lave omdrejninger.

Teknologien har i mange år, gjort det muligt at lave lydene rigtige, så det er ikke der, årsagen skal findes til at, vi har skulle vente så mange år på en ordentlig lyd.

Men nu er Piko gået foran og er kommet med noget af det bedste lyd, jeg endnu har hørt, så håber jeg bare at, "Danske Lok Sounds" og andre følger med og opdatere deres lydfiler😉

Maskinen er dog ikke perfekt og, der er et par ting, som undrer her i Knarbjerg men, dem vender jeg tilbage til.

Køreegenskaberne er fantastiske og, når lyden er slået fra, kører lokomotivet stort set lydløst.
Trækkraften er betydelig (Jeg har ikke testet præcist hvor meget, den kan trække men rigeligt til mit behov)
Målevognen kom op på 137 km/t på flad bane

Modellens detaljer:
Noget af det første jeg lagde mærke til, var gitrene på siderne med de karakteristiske vanger synlige gennem gitteret. Det er det flotteste, jeg har set.

 

De gennembrudte gitre på siderne, er det flotteste,
vi har set i Knarbjerg til dato

 
Førerrummene er meget detaljerede

Ud af de mange flotte detaljer, er der et par stykker, som undrer mig:
Antennerne på taget samt UIC stikket på fronten er "skrigende" hvide og lyser op på en, for mig, helt forkert måde. På de få billeder, jeg har kunne finde af 1147 med UIC stikket før, det kom bag en klap, er der ikke antydning af lys farve.
 
Antennerne på taget og UIC stikket på fronten er hvide.
Hvorfor???
En anden detalje, som egentlig er ret flot, men så alligevel ikke, er den lille "windbreaker" ved siden af vinduet i førersiden.
I virkeligheden er det et stykke glas, som kan slås ud, så vinden ledes væk fra vinduet.
Men på modellen er det lavet med aluminiumsoverflade, selvom det sagtens kunne være lavet af et stykke gennemsigtigt plast
 
Den lille "windbreaker" ved vinduet burde være lavet
af et lille stykke gennemsigtigt plast

Både antennerne og "windbreakeren" kunne så nemt, og uden meromkostninger, være lavet, så de passede til den flotte model

Påskrifterne virker forkerte. Det er som om, fonden er lidt for tyk.
Helt galt er det gået på fronten, hvor S'et er blevet lidt mindre end de andre bogstaver.
 
Påskrifterne er ikke ramt helt rigtigt.
Bl.a. er S'et på fronten lidt mindre end de andre bogstaver


Vinduesviskerne er meget flot udført men, de er af metal og, som det fremgår af flere af billederne her, kommer man nemt til at ridse vinduerne, hvis man ønsker at ændre på deres position
 
Det flotte vinduesviskere er lavet af metal

Lyden:
Jeg har tidligere skrevet at, jeg ikke ville købe flere maskiner med lyd fordi, lyden alligevel ikke opfører sig på samme måde, som hos forbilledet.
Dét har Piko rykket en del ved med deres lyddekoder i denne maskine.

MEN lad os lige tage det negative først:

  • Fløjten - eller hvad man nu skal kalde den lyd, maskinen frembringer, når man trykker på F2 - er ganske enkelt ikke noget, man ønsker at udsætte andre mennesker for og, den minder ikke det fjerneste om lyden fra en fløjte på noget dansk lokomotiv.
  • Radiomeldingerne burde også findes på dansk, når det nu er et dansk lokomotiv.
  • Motoren går lige lovligt hurtigt op i stilling 8 ved de lave hastigheder.
  • Som ved tidligere lyde, er denne også optaget på en maskine, som holder stille uden, der er belastning på motoren, hvilket giver en lidt forkert lyd.

Men når det er sagt, så er lyden af My 1147 noget af det mest suveræne, jeg endnu har hørt.
Bedøm selv i videoen her under.
Videoen er optaget håndholdt med mobiltelefonen med de begrænsninger i lyd og billedkvalitet, det nu medfører.

Helt genialt er det at, man nemt og hurtigt kan justere lydens styrke med funktionstast F-17👍👍👍

 


Konklusion:
Piko har leveret en utrolig flot model men fremragende køreegenskaber og en helt suveræn lyd, som jeg håber Danske Lok Sounds og andre tager ved lære af.


1 kommentar:

  1. Piko har ikke ramt påskrifterne 100%. Udgaven af logoet - hvis det i det hele taget er det logo, som kan findes i designmanualen, der er anvendt - er med for fed skrift. Umiddelbart er størrelsen på vognsiden korrekt: 48 cm = 5,52 mm i runde tal. På fronten virker logoet også korrekt 32 cm = 3,68 mm i runde tal, men her er "S"et blevet for småt.
    Alt sammen smådetaljer, som ikke skal afholde nogen fra at anskaffe modellen. Heller ikke mig.

    SvarSlet