fredag den 14. august 2020

Opdateret 23/8: MZ IV fra Mck vs den gamle fra Hobbytrade

 

 Selvom Knarbjerg Banen er lagt i epoke III, har Mck's nye MZ IV alligevel sneget sig ind på anlægget.
Årsagen til det er at, jeg er barn af 70'erne hvor DSB's rød sorte design i den grad prægede jernbanerne i Danmark og, det vækker en del gode minder. Jeg håber på et tidspunkt at kunne præsentere en  version af Knarbjerg Banen lagt i omegnen af 1980

Modellen:

Mck's MZ vejer 657 gram
Hobbytrades vejer 472 gram


Mck's er udstyret med en ESU lyd dekoder med lyd produceret af ESU

Hobbytrades er udstyret med en ESU lyddekoder med lyd produceret af Danske Loksounds

Det første indtryk når man pakker maskinen ud er et gedigent lokomotiv med et væld af detaljer.


Maskinerne set oppe fra med Hobbytrade øverst.
På Hobbytrade maskinen er detaljer som løfteøjer og håndtag støbt med i formen, mens de på Mck's nu er løse dele i metal, som er monteret efterfølgende


 
 Detaljer over førerhuset. Hobbytrade øverst
 
Her er det Hobbytrade til venstre og Mck til højre.
Det virker som om der mangler noget i udstødningshullet på Mck's maskine



 Boggierne på Mck maskinen er noget af det flotteste og mest detaljerede, jeg har set


 Et af de kritikpunkter, som er blevet fremhævet, da de første Mck maskiner kom til landet, er det store gitter på siden. Her er det Hobbytrades version


Og her er det så Mck's bud på, hvordan gitteret skal tage sig ud.
Efter min mening burde MCk kunne have gjort dette betydeligt bedre men, sammenlign selv med billeder af forbilledet på nettet.

Påskrifterne er fine og svarer nogenlunde til, hvad man ser på andre modeller, der kommer på markedet i disse år.

Farven på nogle af teksterne er tilsyneladende "smuttet" lidt
Her er det Hobbytrade til Højre og Mck til venstre.
Jeg vil mene den gamle Hobbytrade er tættest på den rigtige farve på service teksterne under litra nummeret. Teksterne på Mck er alt for grønne.



Et af de steder man virkelig kan se forskel på de muligheder, der er for detaljering i dag, er på dørhåndtag og håndbøjler.
Øverste billede er af den gamle Hobbytrade
Nederste billeder er Mck



Ser man på detaljerne omkring lygterne på fronten, er der dog ikke den store forskel
Det er Mck på det øverste billede og Hobbytrade nederst


Maskinen kan klare ret små radier. Dog skal man så undlade at montere trinnene op til dørene på siden.
Kønt er det ikke😳


Overordnet set har Mck leveret en model med et rigtig flot visuelt indtryk og utrolig mange fine detaljer. Personligt er jeg ikke den store fan af brugen af ætsede gitre i stedet for de støbte detaljer. Jeg synes de ætsede gitre er for grove. Det er dog ikke så tydeligt på MZ'eren, som det var på MX-lokomotivet.

Køreegenskaberne:

Køreegenskaber er suveræne lige ud af æsken - ganske enkelt.

Funktionerne:

Der er et utal af funktioner i lokomotivet, både når det kommer til lyd og lys
Med i æsken følger en fin oversigt, som på forsiden har et billedet af MZ men, i teksten inde i oversigten, står der MX.
En hurtig gennemprøvning af de første 10 funktioner viser dog at, ikke alle funktioner ligger, som beskrevet i oversigten.
Hvor galt det er, må jeg vente med at finde ud af til, jeg for adgang til min "Lok programmer" igen i løbet af den kommende uge.

Lyden:

Lyden ER blevet bedre end i den gamle Hobbytrade - men...
På den positive side, så er det nu muligt at lade maskinen trille frem i trin 1 og 2 uden at motoren går op i omdrejninger. Man kan altså trille stille og roligt i tomgang.
MEN - når man så accelererer f.eks. ved at gå hurtigt til trin 18, så foregår accelerationen stille og roligt - måske endda lidt for langsomt til mange modelbaner med mindre det er rundbaner hvor, man bare kan lade den køre, til den er oppe i fart.
Fortryder man så, inden maskinen er helt oppe i fart, og begynder at bremse, så fortsætter lyden med at accelererer, selvom maskinen sætter farten ned. Det er ikke særlig smart

Jeg forstår ikke hvorfor, producenterne af lyden til disse maskiner ikke laver den, så maskinen kan accelererer op i fart og, derefter fortsætte for væsentligt lavere omdrejninger, ligesom i virkeligheden. Lyddekoderne kan udemærket programmeres til det, så det ligger ikke nogen begrænsning der

Det kunne f.eks gøres ved at man på håndregulatoren, når maskinen har afsluttet accelerationen, går eet køretrin ned, hvorefter dekoderen sænker omdrejningerne i et nærmere angivet antal sekunder (et minut er rigtig lang tid på en modelbane).
Hvis tiden så udløber eller man ændrer køretrin opad igen, går omdrejningerne op.
På den måde ville vi få et meget mere realistisk lydbillede, når vi kører, især i forbindelse med rangering

Trækkraften:

Trækkraften er også ret overbevisende.
jeg har testet med et tog på 54 aksler fordelt på 18 vogne op gennem en helix med radius 60 cm og en stigning på 2,6%.
Stigningen var ikke helt jævn, så lokomotivet måtte arbejde lidt ekstra nogle steder men, den klarede det.
Den begyndte dog at snakke en del, da den blev belastet, så jeg valgte ikke at øge belastningen da, der aldrig kommer til at køre så store tog på Knarbjerg Banen.
En lille kort video fra testen kan ses her

Konklusion:

En af kommentarerne på facebook til dette indlæg udtrykker det dejligt kort men præcist: "Super maskine med plads til forbedringer"

3 kommentarer:

  1. Jeg tror lige du skal læse op på, hvem der har produceret lyden for McK, for det er også Danske LokSound, der har stået bag denne lydfil.

    SvarSlet
    Svar
    1. På McK's hjemmeside står der ganske vidst at, Danske LokSound producerer lyden til MZ.

      Men af den folder, som følger med lokomotivet fremgår følgende:
      Citat
      "Lyden til MZ-lokomotivet, er produceret for McK af ESU (Electronic Solutions Ulm):"
      Citat slut

      Om Danske Loksound alligevel har en aktie med i lyden, skal jeg af gode grunde ikke kloge mig yderligere på men, det er i hvert fald ikke Danske LokSound, der bliver krediteret i det materiale, som følger produktet

      Slet
  2. Hvis man kigger i dekoderen med lokprogrammer er tomgangslyden lavet specielt til mz IV, mens motorlyden er en class 77..

    SvarSlet