lørdag den 26. april 2014

Nyt indkørselssignal til Knarbjerg Vest

Efter lidt bøvlen med opdatering af digital software og kodning af funktionsdekoder, er der nu kommet et ordentligt indkørselssignal op til Knarbjerg Vest.

4 kommentarer:

  1. Hej dejligt at se aktivitet på bloggen, Haderslevbanen er et godt valgt forbillede for en modelbane. Det er rigtig fint når man udstyrer anlægget med (korrekte) signaler, man skulle rangergrænsetavlen ikke vende ind mod stationen jfr. http://www.bane.dk/db/filarkiv/16364/SR_28042014.pdf
    Synd jeg ikke lige kan være med til en køreaften, mange hilsner Lars.

    SvarSlet
  2. Hej Lars

    Du har helt ret i at, rangergrænsemærket altid vender ind imod stationen. Og det gør det faktisk også på billedet. Hvad du ikke kan se er, at opstillingsbanegården (ell. skyggebanegården) "Mørkøbing" begynder der hvor kameraet er placeret, så afstanden mellem Mørkøbing og Knarbjerg Vest er meget kort. Signalet kunne lige så betegnes som U-signalet fra Mørkøbing. Men da det betjenes af stationsbestyreren på Knarbjerg Vest, må det nødvendigvis være I-signalet her.
    På den anden side af stolpen sidder også et rangergrænsemærke, som vender ind imod Knarbjerg og mærkernes primære opgave er, at gøre personalet opmærksom på, de lige skal snakke med nabostationen inden de rangerer forbi.
    I virkelighedens verden ville mærket heller aldrig være placeret på linie med I-signalet, men i en passende sikkerhedsafstand inden for stationsgrænsen.

    SvarSlet
  3. Hej, tak for dit svar, jeg har et "lignende" problem på den lille hyldebane jeg nu har "færdigprojekteret" og så småt er gået i gang med. Jeg vil i øvrigt gerne linke til din blog nu hvor der igen er nyt at læse. Du er meget velkommen til at besøge min blog. På grund af ny PC har den holdt lidt pause, men når Window nummer 8 åbner sig for mig så vil jeg være mere aktiv. God byggelyst, hilsen Lars.
    http://www.togtid.blogspot.se

    SvarSlet
  4. Hej Lars
    Det er jo "kun" en leg med elektrisk tog, så der bør være plads til lokale tilpasninger, som ikke altid harmonerer med virkelighedens regelsæt ;o)

    Skulle jeg holde mig strengt til SR, skulle alle tog indrangeres da, der ikke er den indbyrdes afhængighed mellem signaler og sporskifter, som er hele essensen i begrebet "Centralsikring" og foreskrevet i SR § 2.

    Du er meget velkommen til at linke til bloggen her men, jeg vil ikke love dig at der kommer opdatering hele tiden, da jeg hellere vil lege med tog end med computer.
    Der er dog sket en hel del ændringer i måden banen fungerer på i forhold til det, som er beskrevet på siderne her, så en gennemgribende opdatering er på vej. Skal lige finde ud af, hvad jeg gør med den nuværende tekst, da indholdet jo også er en del af historiken og med til at fortælle om banens udvikling...

    Linker gerne tilbage til din blog og glæder mig til at læse mere om dit igangværende projekt.

    SvarSlet