Materiellet på Knarbjergbanen marts 2021

Knarbjerg Banen er tids- og epokemæssigt planlagt til at befinde sig et sted i den midterste trediedel af 60'erne og, da det er en sidebane, er trækkraften for persontogene primært MO og, for godstogene MX.

 
MO motorvognene er en af de mest almindelige trækkraft typer på Knarbjerg Banen, og ses foran både person- og godstog
 
Også MX lokomotiverne kører dagligt på banen.
Mest foran godstog men, kan også ses foran persontog


MEN på Knarbjerg Banen er der, ligesom på så mange andre modelbaner en materielpark til rådighed, der strækker sig over flere epoker. Især er der efterhånden kommet en del 80'er materiel til banen. Det skyldes at, det rød/sorte design vækker minderne til live fra ungdommens jernbaneinteresse i slut 70'erne start 80'erne.
Måske kan der en dag holdes "80'er fest" på banen ,o)


Det er håbet en dag at kunne skifte epoke på banen i stil med det, der gøres på "Jappe Banen" i denne video.  Det vil dog kræve indgåelse af en række kompromisser, da banen til eksempel stort set ikke råder over UIC litrerede vogne, og slet ikke uden bremsemærker på hjørnerne.
Og UIC litreringen tog over allerede fra midten af 60'erne og hjørnemærkerne forsvandt fra 1978. Så en MY med plov under fronten trækkende en lang stribe godsvogne med bremsemærker på hjørnerne efter sig, ville ikke kunne findes i virkeligheden, bortset fra museums materiel.
Dertil kommer landskabet, som jo også har ændret sig på 20 år.
Der tænkes konstant over hvordan, den nød skal knækkes og, forhåbentlig lykkes det.

 
På den tidligere bane skiftede tiden i løbet af året.
Årets første køreaften var med damp som trækkraft,
og så ændrede materiellet sig i løbet af året for at slutte året
med MZ foran dagens store persontog




Köff 251 Rangertraktor.
Fabrikat: Lenz
Lyd: Nej












MY 1128 Togmaskine
Fabrikat: Roco
Lyd: ESU Danske Loksound -1126












F 446 Rangermaskine
Fabrikat: F2010
Lyd: Nej

















Ingen kommentarer:

Send en kommentar