fredag den 21. september 2018

"Knarbjergbanen" bliver til "Knarbjergbanerne"

Anlægget i kælderen var kommet ret langt, da beslutningen
om at stoppe byggeriet blev taget
Efter laaang tids grublen er jeg nu kommet frem til en brugbar plan for Knarbjergbanen fremadrettet.

Som tidligere beskrevet, havde jeg regnet med, at den kælder (med et hus ovenpå) jeg anskaffede mig for 3 år siden, kunne danne rammen for modelbanen.
Men da jeg endelig kom så langt at, der blev tid til at bygge banen i kælderen, viste den sig at være uegnet til formålet, primært på grund af risikoen for vandindtrængen, men også den lave lofthøjde gør at lokalet ikke er særlig rart at opholde sig i i længere tid.


Derfor skulle der findes en anden løsning...
Resultatet er blevet at, jeg benytter samme løsning, som da anlægget var i lejligheden på tredje sal - nemlig en kombination af fast anlæg og sektioner, der monteres ved køreaftner.

Den største ændring i selve konceptet bliver at, der fremover også udgår en privatbane fra Knarbjerg således at, der nu skal overleveres mellem to jernbanevirksomheder på Knarbjerg Station, ligesom der bliver mulighed for gennemgående vogne eller hele tog fra den ene bane til den anden.
Tanker og ideer er der mange af men, det er ikke så mange af dem, der er realiseret endnu, så meget kan ændre sig under vejs i byggeriet. men nedenfor vil jeg alligevel prøve at beskrive nogle af de tanker, der ligger til grund for projektet lige nu.

Knarbjergbanerne bliver fremover en del af husets kombinerede kontor og gæsteværelse, og nu altså også modelbanerum.
Selve anlægget kommer til at bestå af 3 bestanddele:

  1. Den faste del, som altid er klar til at køre og som ikke pilles ned med mindre et eller andet går helt galt, hvilket jeg ikke håber sker.
  2. Den semifaste del, som vil være monteret det meste af tiden men, som nemt kan afmonteres, hvis f.eks der bliver behov for at tage rummet i brug som gæsteværelse.
  3. Den løse del af anlægget, der kun sættes op i forbindelse med køreaftner, hvor legekammeraterne kommer på besøg. Denne del optager en god del af husets opholdsstue, når den er monteret.

    Hele anlægget vil blive bygget i sektioner, så det kan skilles ad og samles igen, hvis der skulle blive behov for det.
    Sektionerne udformes sådan at, de kan sættes op og tages ned af en person og, der er elektrisk forbindelse så snart to sektioner er spændt sammen med de tilhørende maskinbolte.
Knarbjergbanens faste del.
Yderst til venstre kan havnemodulet monteres hen over sovesofaen
Det eneste, som genbruges fra det gamle anlæg er "Knarbjerg Vest" men, da jeg har besluttet at erstatte de to "englændere" med almindelige sporskifter og samtidig elektrificere de centrale sporskifter i hver ende, vil stationen skulle ombygges betydeligt, før den tages i brug igen.
I forlængelse af stationen bliver tilføjet et maskindepot med drejeskive.

Fra Knarbjerg vil der fremover udgå to jernbaner:

Knarbjergbanen, der som tidligere kører fra "Knarbjerg" via mellemstationen "Bjaldsbæk" til endestationen "Mørkøbing" hvor der er forbindelse til det øvrige jernbanenet.

Som noget nyt, vil der fremover også udgå en privatbane fra Knarbjerg, nemlig "Grindalbanen", som kører over en landtange til nabofjorden, hvor den betjener den lille fiskerby Grindal.
Under vejs passerer banen en by, der endnu ikke har fået navn men, byens store virksomhed "Günthers Industrier" er banens helt store kunne og primære eksistensgrundlag. Virksomheden producerer parketgulve samt diverse lak og olieprodukter til både erhverv og private i skarp konkurrence med Junckers i Køge.

Banen fra Knarbjerg til Mørkøbing vil fortsat være en DSB sidebane og der vil også fortsat være en havn i Knarbjerg med en forholdsvis betydelig godstrafik.
Godskunderne vil være "Knarbjerg Fodder og Korn", "Knarbjerg Diesel", Konservesfabrikken, Bryggeriet samt Kul & Koks Kompagniet. Derudover vil der også være et størr varehus og en læssevej på stationen.

En af de større udfordringer har været at finde en løsning til opstillingsbanegården "Mørkøbing".
Tidligere bestod banegården af en sektion med 6 adskilte spor, som kunne forsegles med et låg og gemmes væk under en seng med alle 6 spor fuldt besat af togmateriel.
Men sektionen var 1,5 meter lang og temmelig tung, så det var ikke uden risiko for beskadigelse af enten ryggen eller materiellet, når sektionen skulle bakses på plads på anlægget eller under sengen.
Og da jeg i det hele taget ikke er så begejstret for rene opstillingsbanegårde, har hjernen været på overarbejde for at finde en anden løsning til den nye bane.
Inspirationen til løsningen kommer fra den kendte britiske modelbanemand "Ian Rice", der har skrevet flere specialhæfter om små modelbaneanlæg for det amerikanske blad Model Railroader.
Rice er specialist i små funktionelle modelbaneanlæg med masser af køreglæde på begrænset plads.
I stedet for at bruge plads på en hel opstillingsbanegård, bruger han kassetter, som enkeltvis kobles til et spor på anlægget, så et tog kan køre til- eller fra. Helt forenklet kan kassetten beskrives som et langt bræt med et spor på, der lidt ligesom en færge lægges ind til et dertil dedikeret spor på anlægget.
Tanken er at lave "Mørkøbing" lidt i retning af Vojens Station hvor Haderslevbanen kommer ind i egne spor ved siden af sporene der udgør hovedbanen mellem Padborg og Fredericia.
Haderslevbanen vil så i Mørkøbingversionen være Knarbjergbanen og hovedsporene på stationen bliver så disse kassetter, som kan udskiftes en af gnagen, hver gang der skal overlevere tog mellem hovedbanen og sidebanen.
det er lidt svært at forklare men, der skal nok komme billeder på, når konstruktionen er klar :o)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar