Sporplan og kort intro til Knarbjerg (Opdateret med ny plan for øverste etage i nov 2023)


Hele formålet med modelbaneanlægget Knarbjerg er, at lege med tog, og gerne være flere om det.
Knarbjerg Vest


Leg skal helst være sjovt, men må også gerne være udfordrende, uden man af den grund risikerer at få stress.

Køreplanskørsel hvor togene har nogle konkrete opgaver at løse undervejs indfrier fint disse mål på en underholdende måde. 
  • Driften bliver forhåbentligt genoptaget i løbet af 2023
  • Det er målet at få lavet en fleksibel køreplan, som kan underholde fra 2 til 4 personer
  • Hvert lokomotivfører kører kun ét tog af gangen
  • Al sporskifte omstilling og af/tilkobling af vogne foregår manuelt bortset fra opstillingsbanegården, som ligger delvist skjult
  • Planlægningen af den første bane, begyndte i 2006 og modulerne blev samlet i sommeren 2007
  • Første gang der blev kørt efter køreplan var den 29. november 2007. Frem til nedlæggelsen af den oprindelige bane i oktober 2015, blev der afholdt ca 50 køreaftner.
  • På grund af flytning ophørte driften i oktober 2015 og, det var planen at køre igen fra efteråret 2017 men, en pludselig vandskade satte en stopper for den plan. Siden da er en stort set ny bane blevet projekteret og, det var håbet at få en regelmæssig drift i gang i løbet af 2021men, det satte coronaen så en stopper for.
Knarbjergbanen er en DSB sidebane, som udgår fra købstaden "Svandborg" hvorfra, der er forbindelse til resten af det danske jernbanenet.
Svandborg ligger "et sted i det sydlige Jylland", som ikke er nærmere defineret.
Herfra løber banen til Knarbjerg, som er en mellemstor provinsby i bunden af en heller ikke nærmere defineret jysk fjord med gode naturlige forhold for skibstrafikken.
Strækningen mellem de to byer er relativt kort med en mellemstationerne - "Bjaldsbæk" og "Skovsør" samt et par mindre trinbrætter, men ingen af trinbrætterne er konkretiseret, og det er i bund og grund heller ikke så vigtigt ...


Aktuelle sporplaner for den bane i 2 etager, som er under opbygning i 2022/23:
(De gule spor markerer forbindelsen mellem de to etager)


Øverste etage med Knarbjerg Station og Havn
 Ny og revideret plan for øverste etage pr nov 2023
Den tidligere ide med en jernbanefærge til øen Gribsholm er droppet

Øverste etage



Skjult strækning med fald på 3%
 
Den skjulte forbindelse mellem de 2 etager

 
Her kan man se den skjulte forbindelse langs med
bagvæggen på den nederste etage



Nederste etage med mellemstationerne "Bjaldsbæk" og "Skovsør"
 
Nederste etage


Nederste etage: Opstillingsbanegården "Svandborg"
 
 
Opstillingsbanegården består af 7 spor.
I flere af sporene vil der kunne holde 2 tog


Og sådan ser strækningen ud, hvis man folder den ud til en linje:
 
Strækningsoversigt




Sporplan for den nu nedlagte bane:
Knarbjerg betjenes også af en gren af "Hylkedal Privatbaner", som kommer ind til Knarbjerg fra den modsatte ende af stationen.
Privatbanen udspringer i byen "Langøre" og løber der fra til byen "Mørke", som i praksis er Knarbjergbanens opstillingsbanegård hvor, der er lidt landskab i form af lidt bymiljø i baggrunden.
Fra "Mørke" går banen videre til Skovsør og der fra ind til Knarbjerg.

Sporplan for Knarbjergbanerne marts 2021
Grøn = den permanente del af anlægget, som står fremme hele tiden
Gul = Sektioner med statsbanen. Skal sættes op hver køreaften
Blå = privatbanen, som også skal sættes op hver køreaften
Orange = fælles opstilling for både privatbanen og statsbanen

Modelbaneanlægget er bygget som en ringbane bestående af en permanent del, som er opbygget i husets gæsteværelse og kontor, samt 12 sektioner, der kan monteres i forbindelse med køreaftner.
"Mørkøbing"/"Mørke" er fælles opstillingsbanegård for både statsbanen og privatbanen.

Knarbjerg's "hovedbanegård" hedder  Knarbjerg Vest og ligger i den vestlige del af byen lidt uden for centrum. Herfra løber banen ned til Havnen, hvor banens største godskunder holder til. Det er dem, der er banens eksistensgrundlag, sammen med stykgodstrafikken, som ekspederes fra "Vest".

Oprindelig var der, mellem "Knarbjerg vest" og "Havnen", en "By Station" men, den er forsvundet i forbindelse med ombygningen af banen og kun navnet "Knarbjerg Vest" er bevaret, som en reminiscens fra fortiden.
På statsbanen findes også stationen "Bjaldsbæk", som bliver en tillempet model af Hareskoven Station på Slangerupbanen.
På privatbanen er der en mellemstation "Skovsør" som huser banens største enkeltindustri "Ghünters Industrier", som er en træ- og kemikalievirksomhed i stil med Junckers Fabrikker i Køge

Ingen kommentarer:

Send en kommentar