søndag den 27. oktober 2024

Ny rødbrun MY fra Piko

 Så kom der endnu en MY fra Piko denne gang nr 1150
 

Piko 52502 - DSB MY 1150
Ligesom den sidste MY fra Piko, så er der tale om en særdeles velkørende og meget flot model selvom, der også her er gået på kompromis nogle steder.
Jeg har tidligere beskrevet mine oplevelser med Pikos 1147 her

Epoke III eller IV?
Piko beskriver selv 1150, som en epoke III model og den tidligere udsendte 1147 som epoke IV
Men da man har valgt at udgive en lidt speciel udgave af maskinerne, så havner begge lokomotiver inden for præcis den samme ret snævre årrække i tidsrummet 1972 til 1975, som de fleste nok vil opfatte som epoke IV.
 
Begge udgaver af maskinen er udstyret med udvendig ITC stik.
Det placerer dem præcis samtidig i tidsrummet 1972 - 1975

Årsagen til, de ender op i samme epoke, skal findes i det udvendige ITC stik, begge maskiner har på fronterne.
Dette stik blev et større antal lokomotiver på Sjælland udstyret med i 1972 til brug ved kørsel med de nye styrevogne på bl.a Kystbanen.
Den ubeskyttede placering viste sig dog at være ret uhensigtsmæssig, så allerede i 1974/75 blev stikkende gemt ind bag dæksler, så de var bedre beskyttet mod vind og vejr.
Det er efter min mening fedt, Piko vælger at lave en lidt speciel udgave af MY'eren, som ikke er blevet lavet før

Modellen:
Maskinen står flot og skarpt med en fin rødbrun farve.
Taget er malet i en meget lys grå, som jeg nok vil vælge at ændre, når lokomotivet bliver patineret.
Virkelighedens MY'ere blev også leveret med lysegråt tag og, jeg skal ikke være dommer for om, Piko har ramt den rigtige farve eller ej.
 

Detaljer:
Jeg synes Piko, på nogle områder, sætter nye standarder for detaljegraden på modellerne.
Især er jeg fuldstændig pjattet med de gennembrudte sidegitre ind til motorrummet.
 
Sidegitrene er af en kvalitet ingen andre har lavet før
 

Det at man gennem gitteret kan se vangerne bag ved, er meget karakteristisk for virkelighedens MY'ere. Så det må ikke mangle på modellen.
Andre producenter, som f.eks. NMJ, har forsøgt sig med ætsede gitre men, det er, efter min mening, altid gået ud over udseendet, da man ikke har kunne se vangerne tydeligt nok.
Det er lykkedes for Piko at lave nogle helt fantastiske sider, som virker meget virkelighedstro

Ligesom på 1147 er der et detaljeret førerbord med lys i instrumenterne:
 
Førerbordet er flot detaljeret

Piko er også lykkedes md at lave nogle flotte vinduesviskere. De er af metal, så man skal være forsigtig hvis, man vil ændre på deres position. Ellers får man ridset forruderne.
 

 
ITC stikket på fronten fungerer bedre på 1150 hvor,
det er i samme farve som resten af maskinen

 
Også bogierne er meget flot udført


Trykkene på lokomotivet er flotte og skarpe men, ligesom på den rød sorte 1147, så er der et par detaljer, som er smuttet for Piko
 
Flot og skarp tekst på fabrikspladen
 
Også DSB logo og tekst på siderne står skarpt.
MEN! DSB brugt ikke lille "y" i litraet

Her er litra skrevet korrekt (Heljan MY)

Vingehjulet
Der har været skrevet en del om vingehjulet på fronten, så her er et par billeder, så I selv kan vurdere om, det er til at leve med eller ej. Jeg kan godt leve med det😉
 
Der er delte meninger om Pikos version af vingehjulet
 
Sætter man en Heljan MY ved siden af, kan man
godt se, Piko ikke har ramt helt rigtigt
 

Sætter man endnu en Heljan MY op, kan man så også
se at, Heljans vingehjul også kan variere en lille smule

Skørterne i fronterne sidder med 2 skruer, og er lette at udskifte men, de er af en eller anden grund lavet, så der er et lille mellemrum mellem skørtet og rammen. Dette er også tilfældet på 1147
 
Der er et lille mellemrum mellem skørtet og puffer planken
 


Størrelsen på modellen:
Jeg har hele tiden syntes Pikos model virkede lidt forkert i proportionerne. Og nu tror jeg, jeg ved hvorfor.
Pikos og Heljans MY er nøjagtig lige lange over pufferne men, de er ikke lige høje...
 
Pikos MY er lidt lavere end Heljans

 


Lyd:
I min tidligere anmeldelse af lyden i 1147, var jeg lidt ked af, motoren alt for hurtigt gik op på fulde omdrejninger.
På 1150 er det næsten modsat. Her skal der en ret stor belastning på lokomotivet for overhovedet at få den til at gå op i omdrejninger.
Om der er tale om en fejl i dekoderen eller, det kan justeres på et programmeringsspor, er jeg ikke klar over.
Jeg har tænkt mig at udskifte dekoderen med en ESU Loksound, så for mig har det ingen betydning.

Konklusion:
Endnu en flot og meget velkørende maskine fra Piko og de småfejl, der er, får ikke nogen betydning for dens virke på Knarbjerg Banen😊