Først og fremmest glædelig jul og godt nytår til alle læserne af disse sider
Også året 2021 kom til at stå i coronavirussens tegn og, alle de annoncerede køredage var - med undtagelse af en, der måtte aflyses p.g.a. arbejde - på forunderlig vis blevet timet således at, det på tidspunktet for kørslen, ikke var forsvarligt at gennemføre og, derfor måtte de aflyses en efter en. Det lykkedes dog at gennemføre et par "private" kørsler med meget begrænset deltagerantal.
Jeg kunne rigtig godt tænke mig at, afholde en "rigtig" køredag på Knarbjerg Banen i den store version med alle modulerne. Så der holdes liv i modulerne lidt endnu.
Der er ikke sket meget på banen det forgangne år. Det skyldes bland andet beslutningen om at ombygge banen, så størstedelen af modulerne afskaffes og, kun selve Knarbjerg med havn bevares.
Der er dog igangsat et par projekter:
Remisen i Knarbjerg |
I efteråret begyndte jeg på remisen i Knarbjerg.
Udgangspunktet er et byggesæt fra firmaet Kibri, som modificeres til at ligne en dansk privatbane remise. Lidt mere om den proces vil følge her på siderne senere.
Et andet projekt er nyt varehus til havnen i Knarbjerg.
Bygningen var oprindeligt tænkt til Mørkøbing Station, som er en del af de moduler, der skal sættes op fra gang til gang men, da den nu er besluttet nedlagt, vil varehuset nok finde sin plads på haven i stedet.
2022 hvad så?
For at være ærlig, så er det lidt usikkert.Beslutningen om at droppe de mange moduler og nedskalere banen, så den bliver betydeligt mindre i omfang, har sat en masse tanker i gang.
Knarbjerg i sin nuværende form bærer på nogle grundelementer, som daterer sig helt tilbage til den oprindelige bane fra 2006 og nogle ting fungerer ikke længere optimalt.
Så måske er det i virkeligheden tiden til at udtænke og bygge en helt ny bane, som opfylder de behov og krav, jeg har i dag, i stedet for at blive ved med at ændrer på en mere end 15 år gammel idé...
2022 bliver et spændende år ;o)