Kort fortalt så bliver Knarbjerg Banen væsentligt mindre i
løbet af den kommende vinter.
Det har været utroligt sjovt og spændende at bygge banen, og få den til at
fungere men iden form, den har nu men, jeg må erkende at, banen simpelthen er for stor og at de mål, jeg
havde sat mig for, hvor lang tid det må tage at sætte banen op og tage den ned
igen, aldrig vil blive nået.
Noget andet er at, banen jo skal sættes op i fuldt omfang for at fungere og, da
den fylder halvdelen af huset, kan den kun stå fremme i meget kort tid før, den
må tages ned igen.
Så jeg har et stort modelbaneanlæg men, har begrænset glæde af det fordi, det
er pakket ned det meste af tiden.
Det vil jeg gerne lave om på.
Selve Knarbjerg Station og havn, som jo er den vigtigste del af Knarbjerg Banen,
da det er her den sjove rangering foregår, forbliver stort set uændret. Denne
del af banen er sat permanent op i et lille rum på 3,95 x 2,8 meter, der
samtidig fungerer som kontor.
Resten af banen har indtil nu bestået af 16 sektioner, som sættes op i
dagligstuen ved siden af og, det er denne del, som nedlægges.
Fremover vil banen kun være i det lille rum med selve Knarbjerg Station som det
centrale midtpunkt.
Til at forsyne stationen med tog, bygges der bagved den nuværende havn en meget
kompakt opstillingsbanegård, der kan forsyne stationen med tog fra henholdsvis
statsbanen og privatbanen.
De løse sektioner slipper jeg ikke helt for. Da rummet også skal fungere som
kontor, vil der stadig være 2 til 3 løse sektioner, som skal monteres for at
banen kan køre i fuldt omfang. Men der er ”kun” tale om landskabs sektioner
uden industri- eller opstillingsspor og, de vil kunne konstrueres således at,
de er til at ”klikke” på den permanente del og vil med det samme være forbundet
elektrisk. På den måde vil banen kunne gøres fuldt funktionsdygtig på nogle få
minutter, hvor det i dag tager adskillige timer.
Opstillingsbanegården, som er illustreret på tegningen, vil kunne rumme de
samme tog, som kører på den store bane i dag, og dermed skulle jeg være i stand
til at genbruge hele det set up, der er udviklet til at styre godsvognenes løb
på den store bane.
Jeg glæder mig meget til at komme i gang med ombygningen, og vil naturligvis
løbene beskrive fremskridtene her ;o)