E-maskinen fra Märklin er en epoke VI model og, helt korrekt, udstyret med 3 lys foran og bag på |
I den periode var det også et krav for veterantog at, der var 3 lys i kendingssignalet foran på toget, hvorfor maskinen naturligvis har 3 lanterner foran og bagpå.
Knarbjerg Banen kører som bekendt i epoke III, hvor damplokomotiverne kun havde 2 lanterner foran og ofte kun en lanterne bagpå tenderen.
Derfor vil jeg gerne have fjernet nogle af lanternerne på mit eksemplar af E 991.
Et opslag på facebook gav mig modet til at gå i gang og, her følger en kort beskrivelse af, hvordan jeg gjorde.
(OBS!!! Hvis man fjerner en eller flere lanterner, kan det bevirke at, garantien på lokomotivet bortfalder. Så undlad at foretage dette indgreb hvis, du ønsker at opretholde fabriksgarantien på lokomotivet)
Lanternerne er klikket på plads og, der går 2 tynde ledninger fra maskinen og op til LED'en i lygtehuset.
Forreste lanterne løsnet fra fodpladen |
Der er ikke meget ledning at give af, når lanternen er løs, så den skal vristes fri med forsigtighed, så man ikke flår ledningerne over.
Ledningerne blev skåret over med en hobbykniv med et helt frisk blad
Når lanternen er fjernet, er der et hul i fodpladen på ca 2 x 2,5 mm |
De to ledninger, som sidder tilbage i hullet, forseglede jeg med lidt klar lak, for at sikre mod kortslutning.
Lanternen øverst på tenderen har lidt mere ledning at give af |
Her har jeg valgt at fjerne både den øverste og den nederste venstre.
Til at lave "dæksler" over hullerne, har jeg brugt helt almindeligt sort isolerbånd
Der er brugt sort isolerbånd til at lave dæksler over de huller, hvor lanternerne har siddet |
Derudover er det meningen at patinere maskinen og, når det er gjort, vil man skulle se godt efter for at se dækslerne.
Her i direkte sollys fra vinduet, ses dækslet tydeligt. Men når maskinen er blevet patineret, vil man næppe bemærke det. |
Jeg er lidt spændt på om isolerbåndet går løs med tiden men, det må tiden vise
Det færdige resultat:
Ingen kommentarer:
Send en kommentar