(Tekstrettelser tilføjet den 6 august er tilføjet med blå tekst)
På baggrund af min knap så positive anmeldelse af deres lydprojekt
nedenfor, har Perfecttrains efterfølgende rakt ud til mig og tilbudt at
finde en løsning på min manglende tilfredshed med produktet.
Af
forskellige grunde har jeg valgt ikke at tage kontakt til Perfecttrains
og frasiger mig jo dermed også retten til at være utilfreds.
Perfecttrains
skriver på deres hjemmeside at, man skal kontakte dem, hvis man oplever
fejl eller mangler ved deres projekter, så man i fællesskab kan finde
en løsning.
Min ene Heljan My skulle have ny lyd, da den originale lød knap så godt.
Normalt bruger jeg gratis lyd fra ESU men, jeg lod mig lokke til at betale 199,- Kr for et lydprojekt fra "PerfectTrains" (Link til video med sammenligning af de to lyde nederst i opslaget)
Smag og behag er jo meget forskellig og, lyd i modeltog er næppe nogen undtagelse og, som skrevet tidligere, så har jeg et noget ambivalent forhold til lyd i lokomotiverne.
Mit største problem med de eksisterende lydfiler er at, lyden ikke, som i den virkelige verden, går ned i tomgang, når maskinen er kommet op i den ønskede fart. I stedet bliver lyden ved i et alt for højt omdrejningstal indtil, man begynder at bremse. Og ikke en gang her går maskinen helt ned i tomgang, men går i stedet gradvist ned i omdrejningstal i takt med de aktuelle køretrin😡
Eneste undtagelse, jeg kender, er den My, som Piko kom med sidste år. Se video af Pikos My HER
Men her reklamerede PerfectTrains med lige præcis det, jeg ønsker mig allermest af lyden i mine tog, nemlig at motoromdrejningerne falder igen, når topfarten er nået - YUBIIII!!!😁
I følge deres hjemmeside tager de udgangspunkt i ESU's lydprojekter, der så er tilføjet egne funktionslyde samt justeringer af ESU's indstilliger, bl.a. med en mere avanceret styring af lys.
Så ind på hjemmesiden og bestille en ny lydfil til 199,- Kr. Det gik nemt og smertefrit og, der kom også hurtigt et link pr mail, så jeg kunne hente filen ned på computeren.
Jeg var noget spændt på hvordan, min Heljan My kom til at lyde, så det kunne kun gå for langsomt med at få indlæst filen i dekoderen og få maskinen på sporet.
Stor var min skuffelse, da jeg hurtigt kunne konstatere at, lyden opførte sig fuldstændigt, som lyden, der frit kan downloades fra ESU's egen hjemmeside.
Se video med sammenligning af lydene HER
Her bliver jeg nødsaget til at komme med en undskyldning til Perfecttrains😔
Om det er mig, der har været for hurtig og ikke sat mig ordentligt ind i hjemmesiden, ved jeg ikke på nuværende tidspunkt men, går man ind på deres hjemmeside, så fremgår det ret tydeligt hvad de enkelte lydprojekter kan.
Det fremgår også hvilken version af projektet, der aktuelt tilbydes samt, hvilke rettelser, der er foretaget siden sidste version.
Til eksempel, så er den lyd til MY, som jeg anskaffede, nu blevet opdateret, så den også omfatter en reduktion af motor omdrejningerne, når toget opnår den ønskede hastighed.
Køber man et lydprojekt, er det muligt at få opdateret dette når, der udgives nye versioner:
Opdatering er gratis så længe der er tale om mindre rettelser f.eks fra version 2.0 til 2.3
Ved større opdateringer til f.eks version 3.0 fra 2.x koster en opdatering af et tidligere køb på nuværende tidspunkt lidt over det halve af, hvad det koster at købe projektet fra nyt.
Faktisk er den eneste forskel fra ESU's lyd, jeg kan finde at, der er rykket lidt rundt på funktionstasterne og, så er der lagt enkelte ekstra lyde ind, som Perfecttrains selv har produceret, bland andet dørlukning fra Bn-vogne, togførerfløjt og forskellige andre smålyde. Langt de fleste lyde er dog de oprindelige fra ESU.
Og da det for mig kun er motorlyden og fløjte/horn, der bliver brugt, så er de efterhånden mange ekstra lyde ret ligegyldige og uden betydning.
Konklusionen her fra er at, lydene fra PerfectTrains ikke var noget for mig.
Med de ønsker jeg har til lydene i mine lokomotiver, så får jeg mere ud af de lydprojekter, ESU tilbyder på deres hjemmeside, da jeg her selv kan ændre på lydene og tilføje/fjerne lyde i projektet.
Schönes Foto und toller Blog. Ich habe wirklich viel gelernt und gelernt.
SvarSlet