Menu:

fredag den 24. december 2021

Året der gik på Knarbjerg banen 2021

Juletravlhed på Knarbjerg Station

Først og fremmest glædelig jul og godt nytår til alle læserne af disse sider

Også året 2021 kom til at stå i coronavirussens tegn og, alle de annoncerede køredage var - med undtagelse af en, der måtte aflyses p.g.a. arbejde -  på forunderlig vis blevet timet således at, det på tidspunktet for kørslen, ikke var forsvarligt at gennemføre og, derfor måtte de aflyses en efter en. Det lykkedes dog at gennemføre et par "private" kørsler med meget begrænset deltagerantal.

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at, afholde en "rigtig" køredag på Knarbjerg Banen i den store version med alle modulerne. Så der holdes liv i modulerne lidt endnu.

Der er ikke sket meget på banen det forgangne år. Det skyldes bland andet beslutningen om at ombygge banen, så størstedelen af modulerne afskaffes og, kun selve Knarbjerg med havn bevares.

Der er dog igangsat et par projekter:

Remisen i Knarbjerg

I efteråret begyndte jeg på remisen i Knarbjerg.
Udgangspunktet er et byggesæt fra firmaet Kibri, som modificeres til at ligne en dansk privatbane remise. Lidt mere om den proces vil følge her på siderne senere.
 

Et andet projekt er nyt varehus til havnen i Knarbjerg.
Bygningen var oprindeligt tænkt til Mørkøbing Station, som er en del af de moduler, der skal sættes op fra gang til gang men, da den nu er besluttet nedlagt, vil varehuset nok finde sin plads på haven i stedet.

2022 hvad så?

For at være ærlig, så er det lidt usikkert.
Beslutningen om at droppe de mange moduler og nedskalere banen, så den bliver betydeligt mindre i omfang, har sat en masse tanker i gang.
Knarbjerg i sin nuværende form bærer på nogle grundelementer, som daterer sig helt tilbage til den oprindelige bane fra 2006 og nogle ting fungerer ikke længere optimalt.
Så måske er det i virkeligheden tiden til at udtænke og bygge en helt ny bane, som opfylder de behov og krav, jeg har i dag, i stedet for at blive ved med at ændrer på en mere end 15 år gammel idé...

2022 bliver et spændende år ;o)


lørdag den 11. september 2021

Knarbjerg Banen bygges om - igen...

 

Kort fortalt så bliver Knarbjerg Banen væsentligt mindre i løbet af den kommende vinter.
Det har været utroligt sjovt og spændende at bygge banen, og få den til at fungere men iden form, den har nu men, jeg må erkende at, banen simpelthen er for stor og at de mål, jeg havde sat mig for, hvor lang tid det må tage at sætte banen op og tage den ned igen, aldrig vil blive nået.
Noget andet er at, banen jo skal sættes op i fuldt omfang for at fungere og, da den fylder halvdelen af huset, kan den kun stå fremme i meget kort tid før, den må tages ned igen.
Så jeg har et stort modelbaneanlæg men, har begrænset glæde af det fordi, det er pakket ned det meste af tiden.
Det vil jeg gerne lave om på.

Selve Knarbjerg Station og havn, som jo er den vigtigste del af Knarbjerg Banen, da det er her den sjove rangering foregår, forbliver stort set uændret. Denne del af banen er sat permanent op i et lille rum på 3,95 x 2,8 meter, der samtidig fungerer som kontor.
Resten af banen har indtil nu bestået af 16 sektioner, som sættes op i dagligstuen ved siden af og, det er denne del, som nedlægges.

Fremover vil banen kun være i det lille rum med selve Knarbjerg Station som det centrale midtpunkt.
Til at forsyne stationen med tog, bygges der bagved den nuværende havn en meget kompakt opstillingsbanegård, der kan forsyne stationen med tog fra henholdsvis statsbanen og privatbanen.

De løse sektioner slipper jeg ikke helt for. Da rummet også skal fungere som kontor, vil der stadig være 2 til 3 løse sektioner, som skal monteres for at banen kan køre i fuldt omfang. Men der er ”kun” tale om landskabs sektioner uden industri- eller opstillingsspor og, de vil kunne konstrueres således at, de er til at ”klikke” på den permanente del og vil med det samme være forbundet elektrisk. På den måde vil banen kunne gøres fuldt funktionsdygtig på nogle få minutter, hvor det i dag tager adskillige timer.

Opstillingsbanegården, som er illustreret på tegningen, vil kunne rumme de samme tog, som kører på den store bane i dag, og dermed skulle jeg være i stand til at genbruge hele det set up, der er udviklet til at styre godsvognenes løb på den store bane.

Jeg glæder mig meget til at komme i gang med ombygningen, og vil naturligvis løbene beskrive fremskridtene her ;o)

 

tirsdag den 27. juli 2021

OPDATERET 31/7-21 MT lokomotivet fra McK sammenlignet med Hobbytrades


Teksten nederst i indlæggets konklusion er ændret lidt.
Forleden dag trillede det nye MT lokomotiv fra McK ind på Knarbjerg Station
Der har allerede været skrevet en del om modellen i diverse fora men, her er en mere systematisk beskrivelse af Knarbjerg Banens første indtryk af maskinen, som den tager sig ud lige fra æsken holdt op imod den 10 år gamle model fra Hobbytrade.
En lille video hvor,man kan høre lyden og se den køre, kan ses her

Man bemærker med det samme at, MTen fra McK vejer en del mere end Hobbytrades
McK's vejer 281 g på køkkenvægten
Hobbytrades vejer 206 g
Det lover godt for trækkraften, som ikke er den helt store på Hobbytrades udgave.
På Knarbjerg Banen har det ingen betydning, da banen stort set ingen stigninger har.

Det visuelle indtryk

Visuelt er det, som sædvanlig fra McK, en rigtig flot model med et utal af fine detaljer.
Men som man kan se af billedet her under, så var Hobbytrade nu ganske godt med, da de udsendte deres model

McK til højre





Påskrifterne

Ved første øjekast virker de lidt uskarpe og, jeg havde svært ved at se skyggerne.

Men når man tager et billede og forstørrer teksten op, kan man se at, de står fint skarpt. Dog er skyggerne lavet med en ret lys farve sammenlignet med f.eks påskriften på Ardelt traktorerne og, jeg tror det er med til at give det lidt uskarpe indtryk.

Sammenligner man med billeder af forbilledet på Jernbanen.dk, så virker bogstaverne måske lidt for store, ligesom de, på siderne ser ud til at være kommet lidt højt op. På fronterne ser det helt fornuftigt ud.


Påskriften på MT.
Skyggerne er der men, de står ikke så tydeligt


Påskriften på Ardelt traktoren.
Her er skyggerne mørkere og kan tydeligere ses









McK's model til højre.
Hvis man sammenligner med billeder af forbilledet,
sidder Hobbytrades nummer for lavt

McK tilbyder modellen i flere versioner og, i modsætning til modellen fra Hobbytrade, så kan McK's fås både, som den så ud ved leveringen med den oprindelige motor og, som den så ud efter ombygningen med ny motor.
Men her er der en detalje, som måske er smuttet for producenten med mindre, der er tale om et af de kompromisser, producenterne nogle gange er nødsaget til at indgå fordi, der er grænser for, hvor fleksibelt fremstillingsværktøjerne kan laves.
MT lokomotiverne fik nemlig først oliefyr i forbindelse med motorombygningen men, som det fremgår af billedet her under, så har man sat udstødning for oliefyret på modellen i leveringsudgave.
Udstødningen for selve motoren sad også lidt længere væk fra førerhuset ved leveringen end den gør på modellen

Modellen her skulle fremstå, som så ud ved leveringen med den oprindelige motor.
Men udstødningsrøret til oliefyret, som ses i den røde ring, kom først til senere


På billedet ovenfor kan man også se at, McK's model fremstår grøn over det hele, mens Hobbytrades har sorte dørkplader på trædefladerne langs med motorkasserne. Det emne har der været skrevet en del om allerede rundt omkring men, jeg ved simpelthen ikke hvad, der er korrekt i forhold til leveringsudgaven.
På Knarbjerg Banen betyder det ikke noget, da maskines skal patineres og fladerne smudses gevaldigt til. 

McK er rigtig glade for at bruge ætsede metalgitre på deres modeller og det er en af de detaljer, jeg ikke er tilhænger af, da jeg synes, de er alt for grove og giver et udseende, som markant afviger fra forbilledet. Det er som om der kommer en gammeldags billedramme uden om gitteret. Sammenlign evt billedet nedenfor med billederne på jernbanen.dk af nr 157


Med i æsken følger, ud over den sædvanlige pose med koblinger og luftslanger, 3 poser med små mærker, som kan hænges på modellen. De kan sættes på og tages af igen efter behov, hvilket jeg synes er ret smart. Her er en pincet til god hjælp, hvis man, som mig, har lidt klodsede fingre.

De medfølgende løse mærker med forskellige numre
passer heldigvis også til Hobbytrades model

Når alt det ovenfor så er sagt, så står McK's MT frem som en rigtig flot og detaljeret model, der nok skal vække glæde hos personalet på Knarbjerg Banen. De afvigelser, der er i forhold til forbilledet, er trods alt små og ødelægger ikke helhedsindtrykket. Ikke for mig i hvert fald.
Sammenlignet med modellen fra Hobbytrade, så står detaljerne lidt mere skarpt og, nogle steder er der lidt flere af dem.
Men forskellene er overraskende små og Hobbytrades MT er rigtig godt med stadigvæk.


Lyden

Så kommer vi til lyden. Jeg har jo egentlig besluttet ikke at anskaffe maskiner med lyd, når det kan undgås, da jeg ikke synes lyden minder ret meget om lyden fra virkeligheden og, den derfor ikke er pengene værd.
Men da jeg har Hobbytrades med lyd, besluttede jeg også at købe McK's med lyd.

Det første jeg bemærkede, da jeg startede lyden var at, den var sat behageligt lavt - næsten for lavt faktisk.
Trods den lave lyd, skratter højttaleren alligevel lidt.
Når så man aktiverer de andre lyde i dekoderen, går det galt, for de er så lave at, de stort set ikke kan høres, når motoren kører.
Om den lave lyd skyldes forkert højttaler eller programmering, skal jeg ikke kunne sige og, jeg har endnu ikke haft lokomotivet koblet på Lokprogrammeren, så jeg ved ikke om noget af det kan justeres.

Lys

Modellen har 3 forskellige muligheder for kendingssignal:
3 hvide lys i kørselsretningen
1 hvidt lys i øverste lanterne i kørselsretningen.
2 hvide lys i de nederste lanterner i begge ender samtidig (rangerlys)

Og så kan der aktiveres slutlys i form af rødt lys i de to nederste lanterne, som skifter med kørselsretningen.

Derudover kan der også tændes lys i førerrummet

Lyset er, efter min mening, lidt for skarpt men, det burde kunne justeres lidt ned på programmeringssporet.


Køreegenskaberne:

Køreegenskaberne er for mig noget af det vigtigste på modellerne og, her klare MT'en fra McK sig rigtig godt lige ud af æsken.
Når lyden er slået fra, kører maskinen fuldstændig jævnt og stille også ved helt lav hastighed.
Desværre ser den indbyggede "powerpack" ikke ud til at være af samme type som i MX og MZ, som det ellers var lovet. Den går i stå med det samme hvis den møde et strømløst sted på sporet.

Men er sporet rent, så kører den som en drøm.

Når lyden er sat til, er den, ligesom Hobbytrades, lidt lang tid om at skifte retning, hvilket godt kan virke lidt irriterende ved større rangerings opgaver med mange retningsskift. Men da jeg jo ikke bruger lyden i det daglige, er det ikke noget reelt problem.

Konklusion.

McK har produceret en flot og velkørende maskine (hvis sporet den kører på er rent).
Men jeg synes der er to alvorlige problemer:
- powerpacken lever ikke op til det, McK har lovet på deres hjemmeside, nemlig at den er af samme type som i MX og MZ. Den virker simpelt hen ikke.
- lyden lever slet ikke op til den standard vi tidligere har set fra McK

De øvrige ting, jeg har nævnt ovenfor, er småting hvor almindelig "smag og behag" vil afgøre betydningen for den enkelte.

Hvad så med modellen fra Hobbytrade?
Den kører stadig lige så godt som McK
Den er stort set lige så flot som McK's
Den er på nogle punkter mere korrekt i forhold til forbilledet

Så nu har jeg to flotte og velkørende MT lokomotiver til at trække de mindre godstog på Knarbjerg Banen.

Nu drømmer jeg bare om at, McK kommer med MH maskinen, som, for mig, er det mest ikoniske rangerlokomotiv i Danmark i 60'erne og 70'erne

Opdatering:
Peter og Morten fra "Peters Garage" bragte den 31 juli 2021 et opslag i forummet "Sporskiftet", som angiver løsningen på powerpack problemet og en betydelig forbedring af lyden i maskinen
Se tråden her



fredag den 9. april 2021

Marcipanbrød fra Heljan

 

Så er det længe ventede marcipanbrød fra Heljan ankommet til maskindepotet i Knarbjerg i skikkelse af LJ nummer 31

En video med maskinens første ture på Knarbjerg banen kan ses her

Førstehåndsindtrykket af lokomotivet er at, det er en rigtig flot model med en god tyngde.
Modellen vejer, i følge min køkkenvægt, 379 g
Til sammenligning vejer MX'en fra samme firma 474 g

En af mine største bekymringer var, hvordan banerømmerne tog sig ud, for på en del af de billeder, der har været vist af prøve eksemplarerne, var de mildt sagt ikke kønne.
Men på den leverede model sidder de lige, hvor de skal


Når man står med modellen i hånden har man som sagt en fornemmelse af at stå med et kvalitetsprodukt, som er gedigent udført og med mange flotte detaljer.

Litra nummer, fabriksplade og vingehjul er trykt på med tryk af sædvanlig fornuftig kvalitet.

Men i "goodiebaggen" som følger med er der, udover de sædvanlig løse bremseslanger, også løse fabriksplader og plader med litra nummer - oven i købet 2 sæt med hver sit nummer.
Pladerne er lavet af noget, der for ligner nysølv og er meget fine.

Desværre er der ikke nogen løse vingehjul med til at erstatte de trykte på fronterne

I posen er der derudover også 2 bittesmå fløjter, 4 ekstra trinbrædder til hjørnerne og 2 ekstra trin til siderne plus 2 koblings kroge, som man kan montere i stedet for de A-koblinger, som sidder på ved levering.

Tommelfingeren op her fra for en rigtig god og brugbar pose med ekstra dele👍👏

Ved levering er maskinen forsynet med en A-kobling i hver ende, som sidder i noget der ligner en NEM skakt. Når jeg skriver "ligner", er det fordi det foreløbigt har været umuligt for mig at trække koblingerne ud, så jeg kunne montere den medfølgende krog kobling i stedet.
Og man kan ikke kommer til bagenden af skakten, så man eventuelt kan skubbe koblingen ud, uden at skille hele maskinen ad.
Koblingerne kan glide fra side til side, men er monteret uden nogen form for fjedervirkning og glider derfor ikke tilbage i midterposition af sig selv, hvilket virker noget usmart.


Her er A-koblingen udskiftet med en af
de medfølgende krog koblinger

Litra og fabriksplader er trykt på men, de kan
erstattes af de medfølgende løse plader med
Litra og fabriksdata
 

Hvordan kører den så?

Marcipanbrødet leveres med en ESU Lokpilot 5 dekoder
Der er strømoptag på 4 ud af 6 aksler
Ingen hæfteringe

Lige ud af æsken skulle den lige have et par køretrin før den gik nogenlunde jævnt og der er lidt mere transmissions støj end, der f.eks er på MO vognene

Med målevognen efter sig kan den opnå en tophastig på 110-112 km/t

Ved lave hastigheder kører den nogenlunde jævnt men, så snart hastigheden kommer op på 40-50 km/t begynder den at køre mere ujævnt. Det er lige som om, der er noget i transmissionen, der klemmer, så den laver nogle små ryk.
Dette er er hverken blevet værre eller bedre, efter at den har kørt en halv times tid i hver retning

Trækkraften fejler ikke noget og, på Knarbjerg Banens flade spor trækker den ubesværet af sted med 15-20 vogne, hvilket er alt rigeligt til mig

Funktioner:

Maskinen er uden lyd og, det er kun lyset, der kan styres med funktionstasterne.

F0 = lys i nederste lanterne afhængigt af kørselsretningen
F1 og F2 tænder de øverste lanterne i hver sin ende uafhængigt af kørselsretningen.

De øverste lanterne kan ændres, så de følger de nederste med kørselsretningen. Der ligger en vejledning i æsken
Lyset har en underlig gullig farve. Måske et forsøg på at illudere lys fra ældre glødepærer.
Det virker ikke helt overbevisende på mig.

Konklusion:

Super flot model og med en bedre brugervejledning og tilbehørspose, end ved tidligere modeller.

Køreegenskaberne skuffer lidt men, så er det heller ikke værre og, det kan jo være, jeg bare har fået et uheldigt eksemplar.
Måske det kan justeres på plads ved at ændre lidt på dekoderens indstillinger.
Det vil jeg prøve at følge op på, når jeg har haft maskinen i nogen tid.

Men jeg er ret sikker på maskinen nok skal komme til at gøre god gavn på privatbanen i Knarbjerg



Luftindtagene over førerhuset er ikke lykkedes helt.
Men jeg synes ikke det skæmmer helhedsindtrykket

Der er mange gode ting i den medfølgende
tilbehørs pose




lørdag den 20. marts 2021

Hvordan startede Knarbjerg Banen

 Jeg har lavet en lille side om starten på Knarbjerg Banen og, hvordan den så ud i de første år.
Siden kan ses her



søndag den 14. februar 2021

Nye spor på Knarbjerg Station


Det blev ikke til mange køredage på Knarbjerg Banen i 2020 men, på de få, som blev afholdt, stod det klart at, stationen havde for få perronspor. Flere blandt personalet bemærkede at, privatbanen ikke havde sin egen perron og, at to perronspor var lige i underkanten til en station med både stats- og privatbane. Tanken havde også raslet rundt i mit eget hoved nogen tid og, kort før jul gik arbejdet med at etablere stationens nye "spor 0" i gang.
Knarbjerg St oktober 2020



Der var kun et naturligt sted at anlægge spor 0 og, det var der, hvor varehuset med tilhørende spor lå. Men hvis jeg skulle undgå at revidere hele fragtseddel systemet, skulle der efter ombygningen være det samme antal destinationer og vognpladser, som før.
For at få plads til det hele er varehuset blevet flyttet helt frem i forkanten og placeret, som en halvrelief bygning på en ny 6 cm bred udbygning på anlægsrammen. Det er meningen, der på "bagsiden" af varehuset skal være holdere til vognkort og fragtsedler.

Over for varehuset ligger læssevejen med enderampe og, pladsen mellem varehuset og læssevejen er brolagt helt ind til varehuset, så lastbiler i et vist omfang også kan benytte varehuset fra denne side.


Knarbjerg St feb 2021

Det nye spor 0 ligger lige ved siden af læssevejs sporet og den gamle perron langs spor 1 er blevet udvidet, så den nu danner en ø-perron mellem spor 0 og spor 1

I tilknytning til de nye spor, er der også etableret et nyt omløbsspor, så privatbanen kan foretage omløb på lokomotivtrukne tog, uden at skulle gøre det via spor 1 og 2. Samtidig gør omløbet det muligt, i begrænset omfang, at rangere på varehus og læssevej, uden at komme ud i togvejsspor.

Det bliver spændende at se hvordan, personalet tager imod de nye forhold, når det en gang igen bliver muligt at afholde køredage.

Med ombygningen siger Knarbjerg farvel til de sidste rester af den oprindelige Knarbjerg Vest Station fra 2007


Det nye varehus set fra stations siden.
På den modsatte side skal der etableres holdere til vognkort og fragtsedler


Overblik over de nye spor.
Ballasten i spor 1 er ikke lykkedes helt, så der er lidt at arbejde med