Så er det længe ventede marcipanbrød fra Heljan ankommet til maskindepotet i Knarbjerg i skikkelse af LJ nummer 31
En video med maskinens første ture på Knarbjerg banen kan ses her
Førstehåndsindtrykket af lokomotivet er at, det er en rigtig flot model med en god tyngde.
Modellen vejer, i følge min køkkenvægt, 379 g
Til sammenligning vejer MX'en fra samme firma 474 g
En af mine største bekymringer var, hvordan banerømmerne tog sig ud, for på en del af de billeder, der har været vist af prøve eksemplarerne, var de mildt sagt ikke kønne.
Men på den leverede model sidder de lige, hvor de skal
Når man står med modellen i hånden har man som sagt en fornemmelse af at stå med et kvalitetsprodukt, som er gedigent udført og med mange flotte detaljer.
Litra nummer, fabriksplade og vingehjul er trykt på med tryk af sædvanlig fornuftig kvalitet.
Men i "goodiebaggen" som følger med er der, udover de sædvanlig løse bremseslanger, også løse fabriksplader og plader med litra nummer - oven i købet 2 sæt med hver sit nummer.
Pladerne er lavet af noget, der for ligner nysølv og er meget fine.
Desværre er der ikke nogen løse vingehjul med til at erstatte de trykte på fronterne
I posen er der derudover også 2 bittesmå fløjter, 4 ekstra trinbrædder til hjørnerne og 2 ekstra trin til siderne plus 2 koblings kroge, som man kan montere i stedet for de A-koblinger, som sidder på ved levering.
Tommelfingeren op her fra for en rigtig god og brugbar pose med ekstra dele👍👏
Ved levering er maskinen forsynet med en A-kobling i hver ende, som sidder i noget der ligner en NEM skakt. Når jeg skriver "ligner", er det fordi det foreløbigt har været umuligt for mig at trække koblingerne ud, så jeg kunne montere den medfølgende krog kobling i stedet.
Og man kan ikke kommer til bagenden af skakten, så man eventuelt kan skubbe koblingen ud, uden at skille hele maskinen ad.
Koblingerne kan glide fra side til side, men er monteret uden nogen form for fjedervirkning og glider derfor ikke tilbage i midterposition af sig selv, hvilket virker noget usmart.
Her er A-koblingen udskiftet med en af de medfølgende krog koblinger |
Litra og fabriksplader er trykt på men, de kan erstattes af de medfølgende løse plader med Litra og fabriksdata |
Hvordan kører den så?
Der er strømoptag på 4 ud af 6 aksler
Ingen hæfteringe
Lige ud af æsken skulle den lige have et par køretrin før den gik nogenlunde jævnt og der er lidt mere transmissions støj end, der f.eks er på MO vognene
Med målevognen efter sig kan den opnå en tophastig på 110-112 km/t
Ved lave hastigheder kører den nogenlunde jævnt men, så snart hastigheden kommer op på 40-50 km/t begynder den at køre mere ujævnt. Det er lige som om, der er noget i transmissionen, der klemmer, så den laver nogle små ryk.
Dette er er hverken blevet værre eller bedre, efter at den har kørt en halv times tid i hver retning
Trækkraften fejler ikke noget og, på Knarbjerg Banens flade spor trækker den ubesværet af sted med 15-20 vogne, hvilket er alt rigeligt til mig
Funktioner:
F0 = lys i nederste lanterne afhængigt af kørselsretningen
F1 og F2 tænder de øverste lanterne i hver sin ende uafhængigt af kørselsretningen.
De øverste lanterne kan ændres, så de følger de nederste med kørselsretningen. Der ligger en vejledning i æsken
Lyset har en underlig gullig farve. Måske et forsøg på at illudere lys fra ældre glødepærer.
Det virker ikke helt overbevisende på mig.
Konklusion:
Køreegenskaberne skuffer lidt men, så er det heller ikke værre og, det kan jo være, jeg bare har fået et uheldigt eksemplar.
Måske det kan justeres på plads ved at ændre lidt på dekoderens indstillinger.
Det vil jeg prøve at følge op på, når jeg har haft maskinen i nogen tid.
Men jeg er ret sikker på maskinen nok skal komme til at gøre god gavn på privatbanen i Knarbjerg
Luftindtagene over førerhuset er ikke lykkedes helt. Men jeg synes ikke det skæmmer helhedsindtrykket |
Der er mange gode ting i den medfølgende tilbehørs pose |
Koblingerne slasker lidt fra side til side, da der ikke er nogen fjeder, som sørger for at holde dem i midten |
Du skriver om problemer med at udskifte koblingen.
SvarSletVurderer du at den er for ringe og burde udskiftes med en kortkobling fra Märklin eller Roco ?
Den kobling, som er monteret, fungerer i og for sig helt fint.
SvarSletproblemet opstår såfremt man ønsker at benytte en anden kobling - f.eks. de krogkoblinger, som følger med maskinen.
Selv udskifter jeg koblingerne på mine lokomotiver med krog koblinger fra Weinert fordi, jeg synes, de er pænere end A-koblingerne
Jeg har købt AC-udgaven (Gribskovbanen) og den kører fint med slæbeskoen hen over sporskifter etc.
SvarSletMen jeg har også observeret det samme som du: 'mærkelig' NEM skakt, ujævn kørsel, manglende fjeder ved kobling.
Jeg har kun prøvekørt den, så jeg vil afvente lidt mht. den ujævne kørsel. Af hensyn til min pc-styring skal jeg ændre i dekoderen og vil den lejlighed se om den ujævne gang kan ændres.
Hilsen
Jens Møller