I går ankom den længe ventede MX 1044 fra MCK til Knarbjerg maskindepot og her følger et par førstehåndsindtryk af maskinen sammenlignet med MX 1005 fra Heljan
Heljan's MX har, for mig, altid været et af de mest vellykkede stykker trækkraft, der er produceret.
Men den har jo nogle år på bagen efterhånden, så det var med forholdsvis høje forventninger at, den nye MX anno 2018 blev pakket ud.
Det er en tung sag på 561 gram mod Heljans 473 gram.
MX 1044 er leveret med lyd, der lyder som en standard MX-lyd fra Danske Loksounds.
Der er et utal af funktioner, som lys i førerrum og maskinrum mm, som ikke vil blive brugt her på banen, så der skal flyttes lidt rundt på funktionstasterne, men den slags er jo en smagssag.
Sammenligning af Heljan MX og MCK MX
Fronten:
Det er lykkede MCK at undgå den grimme støbekant, som plager både MY og MX fra Heljan og, det er også nemmere at få skørtet til at slutte ordentligt til langs rammen. Men der er altså et eller andet ved lygtehusene, som ikke stemmer. Det er som om de rager for langt frem, og får mig til at tænke på den gamle MY fra Märklin, der også havde spidse lygter, som virkede lidt for små
Set fra siden:
Heljan |
MCK |
Heljan |
MCK |
Heljan |
MCK |
Koøjerne på MCK's model rager noget uden for vognsiden i forhold til Heljan's og, alt efter vinklen, man ser maskinen fra, er det mere eller mindre tydeligt.
Litreringer:
Heljan |
MCK |
Taget:
Heljan |
MCK |
Heljan |
MCK |
Mck |
Som det fremgår af billederne her på jernbanen.dk eksisterer denne højdeforskel også på virkelighedens MX. Om man så har ramt rigtigt er en smagssag og helt op til den enkelte at bedømme
Heljan |
MCK |
Køreegenskaber
Køreegenskaberne lige ud af æsken er fremragende og maskinen kører stort set lydløst, når lyddekoderen ikke er aktiveret.
Jeg har haft mulighed for at teste maskinen på et lidt større anlæg, hvor den kan blive lidt mere udfordret på trækkraften, end hjemme i Knarbjerg.
Jeg har haft mulighed for at teste maskinen på et lidt større anlæg, hvor den kan blive lidt mere udfordret på trækkraften, end hjemme i Knarbjerg.
På flad bane og moderate stigninger, trækker den uden problemer et tungt tog på 64 aksler gennem kurver og sporskifter.
I spiralen med en stigning på op mod 2,5 - 3% (Jeg kender ikke de præcise værdier) fik maskinen lidt problemer med at slæbe de 64 aksler op. Men da det blev reduceret til 54 aksler gik det lige akkurat.
Hjemme på Knarbjergbanen vil maskinen dog aldrig blive udfordret på den front da, der kun kører forholdsvis korte tog og ikke er nogle stigninger.
Konklusion
MCK har produceret endnu en velkørende og meget detaljeret model af et dansk lokomotiv.
Men, som det har været med de fleste andre modeller, der er kommet på markedet, har det været nødvendigt at klippe en hæl her og hugge en tå der, så hvis man håber på at få en perfekt model i 1:87 af en MX, så bliver man skuffet.
Personligt er jeg mest skuffet over at, man ikke har været mere omhyggelige med at få de to dele i taget til at passe bedre sammen, da det giver maskinen et forkert udtryk. Der kan dog sikkert nok være forskel fra serienummer til serienummer på, hvor godt eller dårligt de to tagdele er passet ind i hinanden og dermed helhedsindtrykket.
Højdeforskellen er, som nævnt ovenfor, også tilstede på forbilledet og det vil være helt individuelt fra person til person, hvor tro man mener modellen er imod forbilledet på dette punkt. For mig virker den lige lovlig stor
Det sammen med de ætsede gitre og de spidse frontlanterner får mig til at foretrække Heljan's MX.
Men, som det har været med de fleste andre modeller, der er kommet på markedet, har det været nødvendigt at klippe en hæl her og hugge en tå der, så hvis man håber på at få en perfekt model i 1:87 af en MX, så bliver man skuffet.
Personligt er jeg mest skuffet over at, man ikke har været mere omhyggelige med at få de to dele i taget til at passe bedre sammen, da det giver maskinen et forkert udtryk. Der kan dog sikkert nok være forskel fra serienummer til serienummer på, hvor godt eller dårligt de to tagdele er passet ind i hinanden og dermed helhedsindtrykket.
Højdeforskellen er, som nævnt ovenfor, også tilstede på forbilledet og det vil være helt individuelt fra person til person, hvor tro man mener modellen er imod forbilledet på dette punkt. For mig virker den lige lovlig stor
Det sammen med de ætsede gitre og de spidse frontlanterner får mig til at foretrække Heljan's MX.
Kære Skovsør
SvarSletJeg er enig i dine konklusioner! Jeg foretrækker, generelt set, også Heljans model. Men, jeg synes faktisk, at der er et kritikpunkt, som er blevet glemt at de fleste bedømmere, og det er frontruderne, der ser ud som om, at man har sat skudsikkert glas i ? Det giver indtryk af meget tykt glas. Der er en mærkelig kant rundt, som jeg har skåret bort, hvilket hjalp. Men, det skæmmer meget alligevel. Det betyder ikke, at jeg ikke er glad for modellen, men det samlede udseende, og her specielt det mærkelige frontglas, skuffede mig personligt. Men tak for din udmærkede anmeldelse, som jeg først så nu.
Med venlig hilsen
L. T. Larsen
KMK og Mosebanen
Hej L. T. Larsen
SletTak for din kommentar, som jeg ikke er uenig med dig i.
Omvendt synes jeg at, Heljans vinduer virker lidt for store. Så ingen af maskinerne er perfekte på det punkt efter min mening
Producenternes versioner af de forskellige modeller vil jo altid være et produkt af "det muliges kunst" inden for de ambitioner og rammer den enkelte producent har og, der vil altid i et eller andet omfang blive indgået kompromiser.
Og vi modelbane entusiaster ser modellerne forskelligt og, lægger så vægt på forskellige ting når, vi bedømmer dem.
Så det er ikke nemt at være producent ;o)
Og selvom jeg skriver at, min foretrukne model er Heljans, så har der da sneget sig et par eksemplarer mere af Mck/Dekas´ ind på maskindepotet
I øvrigt skal der her fra lyde en stor tak for "Mosebanen"som i adskillige år har været en betydelig kilde til inspiration og oplysning.