Så er der ved at være gået endnu et år på den lille modelbane. Som det har været beskrevet i dagbogen, så er der blevet lavet en del på banen, selvom jeg godt kunne have ønsket at være kommet lidt længere.
Endelig er der kommet spor helt ned til havnen
Som afslutning på året, har jeg lavet denne lille video, som meget godt beskriver hvor langt, byggeriet er kommet.
I ønskes alle en rigtig glædelig jul og et godt nytår. På gensyn i 2024
Fra i dag er Knarbjerg Banen ikke længere at finde på facebook. Energien vil i stedet blive brugt på lidt flere opdateringer her på siderne.
Derudover vil jeg også lave flere opslag i de to forummer "Sporskiftet" og "Signalposten", som jeg føler passer lidt bedre til mit temperament, end facebook gør.
I løbet af sommeren har jeg monteret malede forkanter på det meste af banen.
Forkanterne er med til at give rummet et mere færdigt og ordentlig udtryk, som gør det meget rarere at opholde sig i. Også selvom selve bane og dens landskab slet ikke er færdigt.
Det er blevet besluttet at forlænge prøvestrækningen helt til Knarbjerg, og det fører banen hen over et af de stykker, jeg glæder mig allermest til at lave landskab på, nemlig Knarbjerg Fjord. I stedet for at lave en midlertidig bro over fjorden, valgte jeg at gå i gang med den "rigtige"bro, hvilket har givet et behageligt afbræk i træ arbejdet😁
Prøveopstilling af broen set i retning mod Faurby
Prøveopstilling af broen set i retning mod Knarbjerg
I forbindelse med opdatering af sporplanen med de seneste ændringer, har jeg lavet en "strækningsoversigt, som gør det lidt lettere at se hvordan, stationerne ligger i forhold til hinanden
Så kom den nye DSB My 1147 fra Piko til maskindepotet i Knarbjerg - og hvilken maskine...
Der har allerede været vist en hel del billeder på nettet, som viser hvor flot en model, Piko er kommet ud med, så jeg vil ikke bringe helt så mange billeder, som jeg plejer ved anmeldelser af trækkraft.
Lad det være sagt straks - jeg er temmelig imponeret over lokomotivet og ikke mindst lyden, som er noget, jeg aldrig har hørt før. Det har altid irriteret mig at, lyden i dekoderne har været bundet op
på, hvilket køretrin håndregulatoren stod på, så motoren kører med høje
omdrejninger hele tiden, når lokomotivet er i bevægelse. Virkelighedens
lokomotiver, lader jo kun motoren arbejde, når det er nødvendigt, og
ellers kører den i tomgang eller ved lave omdrejninger.
Teknologien har i mange år, gjort det muligt at lave lydene rigtige, så
det er ikke der, årsagen skal findes til at, vi har skulle vente så
mange år på en ordentlig lyd.
Men nu er Piko gået foran og er kommet med noget af det bedste lyd, jeg
endnu har hørt, så håber jeg bare at, "Danske Lok Sounds" og andre
følger med og opdatere deres lydfiler😉
Maskinen er dog ikke perfekt og, der er et par ting, som undrer her i Knarbjerg men, dem vender jeg tilbage til.
Køreegenskaberne er fantastiske og, når lyden er slået fra, kører lokomotivet stort set lydløst. Trækkraften er betydelig (Jeg har ikke testet præcist hvor meget, den kan trække men rigeligt til mit behov) Målevognen kom op på 137 km/t på flad bane
Modellens detaljer: Noget af det første jeg lagde mærke til, var gitrene på siderne med de karakteristiske vanger synlige gennem gitteret. Det er det flotteste, jeg har set.
De gennembrudte gitre på siderne, er det flotteste, vi har set i Knarbjerg til dato
Førerrummene er meget detaljerede
Ud af de mange flotte detaljer, er der et par stykker, som undrer mig: Antennerne på taget samt ITC stikket på fronten er "skrigende" hvide og lyser op på en, for mig, helt forkert måde. På de få billeder, jeg har kunne finde af 1147 med ITC stikket før, det kom bag en klap, er der ikke antydning af lys farve.
Antennerne på taget og ITC stikket på fronten er hvide. Hvorfor???
En anden detalje, som egentlig er ret flot, men så alligevel ikke, er den lille "windbreaker" ved siden af vinduet i førersiden. I virkeligheden er det et stykke glas, som kan slås ud, så vinden ledes væk fra vinduet. Men på modellen er det lavet med aluminiumsoverflade, selvom det sagtens kunne være lavet af et stykke gennemsigtigt plast
Den lille "windbreaker" ved vinduet burde være lavet af et lille stykke gennemsigtigt plast
Både antennerne og "windbreakeren" kunne så nemt, og uden meromkostninger, være lavet, så de passede til den flotte model
Påskrifterne virker forkerte. Det er som om, fonden er lidt for tyk. Helt galt er det gået på fronten, hvor S'et er blevet lidt mindre end de andre bogstaver.
Påskrifterne er ikke ramt helt rigtigt. Bl.a. er S'et på fronten lidt mindre end de andre bogstaver
Vinduesviskerne er meget flot udført men, de er af metal og, som det fremgår af flere af billederne her, kommer man nemt til at ridse vinduerne, hvis man ønsker at ændre på deres position
Det flotte vinduesviskere er lavet af metal
Lyden: Jeg har tidligere skrevet at, jeg ikke ville købe flere maskiner med lyd fordi, lyden alligevel ikke opfører sig på samme måde, som hos forbilledet. Dét har Piko rykket en del ved med deres lyddekoder i denne maskine.
MEN lad os lige tage det negative først:
Fløjten - eller hvad man nu skal kalde den lyd, maskinen frembringer, når man trykker på F2 - er ganske enkelt ikke noget, man ønsker at udsætte andre mennesker for og, den minder ikke det fjerneste om lyden fra en fløjte på noget dansk lokomotiv.
Radiomeldingerne burde også findes på dansk, når det nu er et dansk lokomotiv.
Motoren går lige lovligt hurtigt op i stilling 8 ved de lave hastigheder.
Som ved tidligere lyde, er denne også optaget på en maskine, som holder stille uden, der er belastning på motoren, hvilket giver en lidt forkert lyd.
Men når det er sagt, så er lyden af My 1147 noget af det mest suveræne, jeg endnu har hørt. Bedøm selv i videoen her under. Videoen er optaget håndholdt med mobiltelefonen med de begrænsninger i lyd og billedkvalitet, det nu medfører.
Helt genialt er det at, man nemt og hurtigt kan justere lydens styrke med funktionstast F-17👍👍👍
Konklusion: Piko har leveret en utrolig flot model men fremragende køreegenskaber og en helt suveræn lyd, som jeg håber Danske Lok Sounds og andre tager ved lære af.