Anlæggets konstruktion

Rammerne til anlægget lagt op lige efter udskæringen
Anlægget er konstrueret som et modul- eller sektionsanlæg bestående af 9 elementer hvoraf de 7 står monteret permanent og de sidste to sættes på hver gang, der skal køres.
Modulerne er bygget af krydsfiner og er sat sammen i rammer med en fast plade sænket ned i rammen eller lagt ovenpå.
Den smalle del med havnen er i dag bygget om, så den fylder noget mere end på billedet herover.


Facts om anlægget:
  • DSB sidebane, epoke III
  • Mål: 270 x 440 cm
  • Skala: H0 1:87
  • 2-skinne med PECO streamline flexskinner code 70
  • Mindste kurveradius = 55 cm
  • Størrelse på sporskifter = medium
Der eksisterer ingen tegninger af sporplanen på Knarbjerg. Planlægningen er foregået ved at måle den plads, der er til rådighed op på spisebordet eller stuegulvet og så ligge meterskinner op sammen med fotokopier af sporskifter, for på den måde at se om det man havde tænkt sig, nu også kan lade sig gøre.
Processen blev gentaget da sektionerne var bygget færdig og sat op, for lige at sikre at det stadig kunne lade sig gøre. Først herefter gik turen til forhandleren for at købe ind.


Modul samlinger
De enkelte moduler er konstrueret sådan, at opsætning og nedtagning gøres så enkel som muligt.
Modulerne holdes sammen af 2 stk 10 mm maskinbolte med vingemøtrikker.
Inde i selve modulet sider der ved hvert bolthul en spændskive med påloddet ledning, således at strømmen sluttes samtidig med at modulerne spændes sammen.
På meget store anlæg vil denne metode måske kunne medføre spændingstab, men på Knarbjerg har det nu fungeret problemfrit gennem 30 køreaftner afviklet i de 3 år, der er gået siden, vi begyndte at køre regelmæssigt på anlægget.
Skinnerne på oversiden er PECO Streamline kode 70 flexskinner, som er ført helt ud til kanten af modulet. Her er de loddet fast til skruer, der er skruet ned i pladen. På denne måde sikres det at skinnerne holdes i samme position, og de bliver ikke så nemt revet af, når modulerne håndteres under opsætning og nedtagning.
Der er ingen lasker mellem modulerne ligesom der ikke er nogen styretappe, til at holde modulerne i forhold til hinanden.

Indretning af rummet
Da rummet også fungerer som kontor og derfor gerne skulle være behageligt at være i, også når der ikke køres med tog, så er der brugt en del energi på at udtænke løsninger så rummet ikke ligner en rodebutik.
Over skrivebordet er anlægget smalt og hænger på de vanger der også bærer hylderne til bøger og mapper.
På den modsatte væg er der under anlægget en række med skabe og skuffer til opbevaring. Det er IKEA’s ”Ivar” serie der er blevet malet og monteret på hjul, så det er nemt at komme ind under anlægget. Selve anlægget bæres af stigerne fra samme reolsystem, men der er altså ingen hylder imellem stigerne.
For at gøre monteringen af de løse sektioner foran skabsvæggen så enkelt og hurtig som muligt er monteret en lille klods på hver side af den skabsdør, der er ud for den korte sektion. Det gør at sektionen blot skal sænkes ned på plads mellem skabet og resten af anlægget og derefter spændes fast. Uden klodserne på skabet ville det være nødvendigt med et ben for at holde modulet.
Herefter kan den lange sektion med opstillingsbanegården lægges ned på de ”holdere” der er såvel på det korte modul, som på væggen bag døren i den modsatte side af rummet.


Landskab
Landskabet er endnu ikke påbegyndt - og dog.
For at finde frem til de rette proportioner og den bedste placering af bygningerne, er der bygget en lang række pap kulisser af forskellig størrelse rundt om på anlægget.
På et senere tidspunkt er det selvfølgelig meningen disse paphuse skal erstattes af mere detaljerede bygninger, men indtil da, udgør de en fin og billig erstatning, som er med til at gøre legen sjovere og vise hvor vognene skal sættes når der rangeres.